Z przyjemnością informujemy, że Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze otrzymało dotację na zakup kolekcji szkieł śląskich. Zakup dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w ramach programu Rozbudowa zbiorów muzealnych 2020, możliwy był także dzięki wsparciu finansowym Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Nowy program ogłoszony przez NIMOZ otworzył przed muzeami nowe możliwości pozyskiwania zbiorów, zwłaszcza w tak trudnych czasach dla kultury i sztuki. Całkowita wartość zakupu wyniosła siedemdziesiąt tysięcy złotych. Nasze Muzeum wzbogaciło się o osiem unikatowych szkieł pochodzących z XVIII, XIX i pocz. XX w. Są to obiekty o dużych walorach artystycznych oraz wyjątkowym znaczeniu historycznym. Jeszcze w tym roku wszystkie szkła zostaną wyeksponowane na wystawie stałej szkła. Pozostajemy w nadziei, że już wkrótce nasi goście będą mogli je podziwiać. Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją fotograficzną, której autorem jest Pan Wacław Wacławik.
1. Puchar z pokrywą, szkło bezbarwne, zmącone pęcherzykami powietrza, szlifowane i rytowane, Kotlina Jeleniogórska, ok. 1740 r. szkło bezbarwne, szlifowane i rytowane, Kotlina Jeleniogórska, ok. 1740. Czasza kielicha stożkowa szlifowana, nóżka i stopa szlifowana. Bogata dekoracja rytowana, na froncie czary herb opactwa w Krzeszowie, na rewersie alegoryczny pejzaż i napis. W klejnocie herbu mitra opata, po lewej stronie szarfy, po prawej stylizowany pastorał. Tarcza herbowa dzielona w krzyż z polem sercowym, w polach I/IV pastorał za skosem szachowanym, w polach II /III lew wspięty za kratą, w polu sercowym herb Księstwa Śląskiego. Scena alegoryczna, po lewej przedstawienie pasterza wypasającego owce, po prawej zabudowania, nad sceną Słońce jako symbol Opatrzności Bożej. Zarówno herb jak i przedstawienie alegoryczne ujęte w bogatym ornamencie wstęgowo – okuciowym oraz wicią roślinną. Kompozycja grawerowanej dekoracji roślinnej i ornamentu jednolita ze znanymi kielichami osiemnastowiecznymi wykonanymi w hutach ślaskich. wys.: 25,5 cm, szer.: 8,7 cm. 2. Kielich, szkło bezbarwne, zmącone pęcherzykami powietrza, szlifowane i rytowane, Kotlina Jeleniogórska, ok. 1730–1740. Dekoracja alegoryczna z przedstawieniem konia i napisem okolicznościowym. Sylweta konia ujęta ornamentem roślinnym i drzewami, nad przedstawieniem dekoracja w formie lambrekinu. Napis obramiony stylizowanym ornamentem małżowinowym, pośrodku symboliczne przedstawienie źródła z gałązką oliwną, laurem i palmą. W centralnej części umieszczone berło jako symbol dostojeństwa. Boki głównych przedstawień analogiczne z dekoracją floralną. Czara koniczna, u dołu szlifowana, wylew i stopa zdobiona w charakterystyczne, odwrócone trójkąty. wys.: 18,5 cm, szer.: 9,3 cm. 3.Szklanica, szkło bezbarwne, zmącone pęcherzykami powietrza, szlifowane, rytowane. Kotlina Jeleniogórska, ok. 1730 – 1740. Czara ośmiokątna, spłaszczona, z szerokim nodusem. Na frontowej ściance zdobiona przedstawieniem źródła, nad którym widnieją dłonie w uścisku przyjaźni oraz słońce, pod nimi serce. Nad sceną zwieńczenie w formie lambrekinu wywiniętego wstęgowo na boki. Scenę okala napis z analogiczną dekoracją floralną po bokach. Na stopie fragment nalepki zbioru Buchecker. wys.: 11,5 cm, szer.: 6,5 cm. 4. Kielich, szkło bezbarwne, zmącone związkami manganu, rytowane, Kotlina Jeleniogórska, ok. 1740 roku. Kielich o czaszy stożkowatej, nóżka i stopa szlifowana. Dekorowany rytowaną panoramą Wrocławia, dwuczłonowy napis WRATISLAVIA oddziela dekoracja w postaci promienistego słońca. Kielich z panoramą Wrocławia pochodzi z kolekcji Joachima Kardynała Meisnera z Kolonii, rodzonego wrocławianina, kolekcjonera silesianów, który przeznaczył środki uzyskane ze sprzedaży zbiorów na fundację swojego imienia. wys.: 18,5 cm, szer.: 9,6 cm. 5. Puchar z pokrywą, szkło bezbarwne, zmącone pęcherzykami powietrza, szlifowane i we fragmencie herbu rytowane (herb rodziny Schaffgotsch), Cieplice, Kotlina Jeleniogórska, lata 20–30 XIX w. Forma kubiczna, masywna i zwarta. Czara ośmioboczna, zdobiona medalionami wypełnionymi szlifowanymi rombami. Główną dekoracją jest tarcza herbowa rodziny Schaffgotschów, klejnoty z symbolem orła, owcy i gryfa. Pokrywa głęboko szlifowana, oble zakończona, zwieńczona gładką, kolistą sterczyną. Bardzo rzadki przykład szkła z okresu wczesnego biedermeieru ozdobionego herbem rodu Schaffgotsch. Wysoka jakość szlifu i precyzja rytowanego herbu sugerują zamówienie przez cieplicki ród i wykonanie dekoracji u wybitnego miejscowego mistrza. Pod stopą nalepka wiedeńskiej kolekcji: „Sammlung Skalitzki Wien”. wys.: 20,3 cm, szer.: 9,7 cm. 6. Kufelz pokrywą, szkło barwione w masie, Kotlina Jeleniogórska, ok. 1860. Kufel kobaltowy z dekoracją floralną malowaną srebrem i widokiem uzdrowiska w Cieplicach oraz napisem „Pamiątka z Warmbrunn”. Wyjątkowa dekoracja i napis w języku polskim świadczy o dobrze rozwiniętej w XIX w. manufakturze, która produkowała szkła pamiątkowe. Kufel jest świadectwem potwierdzenia pobytu w śląskich uzdrowiskach, w tym w Cieplicach kuracjuszy z Polski. wys.: 19 cm, szer.: 10 cm 7. Kielich, szkło bezbarwne, rytowane, złocenia, Kotlina Jeleniogórska, prawdopodobnie zdobione we Wrocławiu. Kielich sygnowany przez Moritza Wentzla w dolnej części dekoracji czaszy, ligaturą MW. kon. XIX lub pocz. XX w. Kielich zdobiony napisem, sceną symboliczną oraz ornamentem roślinnym i wstęgowym. Scenę symboliczną przedstawiającą źródło oraz połączone dłonie trzymające kielich z pokrywą okala napis. Dużą rzadkością są historyzujące, sygnowane przez Moritza Wentzel’a z Wrocławia naśladujące z maestrią barokowe szkła śląskie. wys.: 15,5 cm, szer.: 7,0 cm. 8. Kielich, szkło bezbarwne, lekko zmącone pęcherzykami powietrza, szlifowane, rytowane, Śląsk, huta Josephine w Szklarskiej Porębie, 1936. Czara koniczna, trzon wysoki, stopa okrągła, lekko wypukła. Kielich dekorowany widokiem huty Josephine w Szklarskiej Porębie, tylna ścianka czary zdobiona napisem neogotyckim z dedykacją dla firmy A. Fischer z Gery oraz datą 11. 5. 1936. Na stopie unikatowy, rytowany znak firmowy huty Josephine. Szczególną wartością eksponatu jest ikonograficzny widok huty szkła Josephine w Szklarskiej Porębie oraz rzadka forma sygnowania poprzez rytowany znak firmowy, znany do tej pory wyłącznie z postaci papierowej. Kielich naśladuje formę szkieł barokowych, bardzo popularnych w latach 30 XVIII w. wys.: 26,2 cm, szer.: 11,3 cm. Zakup dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w ramach programu Rozbudowa zbiorów muzealnych 2020 oraz wsparciu finansowym Samorządu Województwa Dolnośląskiego.