Zdjęcie panoramiczne przedstawiające muzeum karkonoskie w Jeleniej Górze.
ODDZIAŁY
Zdjęcie przedstawiające oddział

Dom Carla i Gerharta Hauptmannów
ul. 11 Listopada 23
58-580 Szklarska Poręba

Zdjęcie przedstawiające oddział

Muzeum Historii i Militariów w Jeleniej Górze,
ul. Sudecka 83

Zdjęcie przedstawiające oddział

Muzeum Zamek Bolków
ul. Zamkowa 1
59-420 Bolków

Pejzaż leśny


4 stycznia 2015

Pejzaż leśny, Adolf Dressler (1833 – 1881), 1879, 108 x 93 cm/ 130 x 144 cm, płótno, olej, w lewym dolnym rogu sygnatura: Adolf Dressler – Breslau  79, MJG AH 8068

 

Obraz ukazuje fragment rzeki, która, wraz z kępą zarośli, widoczna jest na pierwszym planie. Ku rzece opada łagodnie skarpa z podmytym wodą brzegiem, przy którym przycumowano łódkę. Obok widnieje zwalony do wody konar drzewa. Na dalszym planie widoczny jest fragment porośniętego zbożem pola. Po prawej stronie przedstawiono trzy pracujące przy ścinaniu zboża osoby, z lewej widoczne są ustawione obok siebie snopki. Dalej, pod lasem, znajduje się grupka ludzi, wśród których wyróżnić można stojąc ą kobietę i dziecko oraz kilkoro siedzących na ziemi osób. Z tyłu wznosi się gęsty las, który stanowi dominantę kompozycyjną obrazu. W prześwicie między drzewami widoczne są czerwone dachy domów. Ponad drzewami ukazany został pas pogodnego nieba z białymi chmurami.
Obraz utrzymany jest w tonacji zielono¬ brązowej, z jasnymi akcentami w partiach nadrzecznych zarośli, pola oraz nieba.

Zbiory malarstwa pejzażowego Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze są na tyle okazałe i przekrojowe, że poszukujemy już pojedynczych dzieł, które będą dopełnieniem kolekcji. W naszym regionie było bardzo wielu artystów-malarzy, którzy podejmowali temat pejzażu, ale Dressler jest niewątpliwie indywidualnością twórczą, która na trwałe zapisała się w historię rozwoju malarstwa pejzażowego na Śląsku.
Nasz kolekcja liczy około 200 dzieł. Dzięki dofinansowaniu MKiDN w ramach realizowania kilku projektów udało się nam zgromadzić dzieła, które pozwalają szeroko prezentować ten rodzaj malarstwa. Wśród nich są prace takich artystów jak:
Adalbert Woelfl, Quido Manes, Wilhelm Krauss, Paul Linke, C.E. Morgenstern, Gertrud Staats, Paul Weimann, Franz v. Jackowsk.
Jeśli chodzi o prace Dresslera do tej pory w naszych zbiorach były cztery obrazy Dresslera. Dwa z nich zakupiliśmy dzięki wsparciu MKiDN podczas realizowania programu w 2013 roku. W tym roku po raz kolejny wystąpiliśmy do Ministerstwa i otrzymaliśmy dofinansowanie do zakupu. Także Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego dofinansował zakup tego dzieła. Zakupiony obraz „Pejzaż leśny” bez wątpienia będzie prawdziwym klejnotem wśród zgromadzonych dotąd pejzaży.

Adolf Dressler niemiecki malarz, pejzażysta, działający na Dolnym Śląsku. Urodził się we Wrocławiu. Jego pierwszymi nauczycielami malarstwa byli wrocławscy artyści Johann König i Ernst Resch. Zadebiutował  w 1855 na wrocławskiej wystawie Śląskiego Towarzystwa Artystycznego. Zaprezentował tam portret i dwa pejzaże. Towarzystwo zakupiło od niego pejzaże. W ten sposób zdobyte pieniądze przeznaczył na dalszą edukację artystyczną. Udał się do Frankfurtu nad Menem. Prasa wrocławska określała Adolfa Dresslera mianem najlepszego malarza pejzażysty, a jego obrazy wzbudzały podziw. Przez cały czas artysta brał udział w wystawach, jego prace bardzo chętnie kupowały zarówno muzea jaki i wiele osób prywatnych.
Artysta ten odegrał niebagatelną rolę w rozwoju pejzażu śląskiego. To on zapoczątkował wędrówki po górach, tworzenie obrazu w plenerze zachowując przy tym bardzo szczegółowe, wręcz misterne opracowanie roślin, liści, drzew.
Mimo dość krótkiego okresu działalności, tworzył 27 lat, udało się Dresslerowi coś, czego nie udało się dokonać żadnemu malarzowi wcześniej. Stworzył pierwszą szkołę pejzażu na Śląsku. W wieku XIX obserwujemy narodziny pejzażu jako oddzielnego tematu w sztuce. Do tej pory w malarstwie pejzażowym prawie zawsze pojawiały się dość mocno rozbudowane sceny z postaciami ludzkimi. Jednak artyści wyszli w plener i zaczęli malować przyrodę tak, jak ją rzeczywiście widzieli i to właśnie jest zasługa Dresslera.

Anna Szczodrak

POWRÓT